Terug naar nieuwsoverzicht

Komen de bezoekers weer terug?

In de vorige Nieuwsbrief – van september 2023 – stond het verslag van een interview dat ik had met Lianne Darmeveil aangaande methodes om nieuwe doelgroepen te zoeken en te benaderen. Denk daarbij bijvoorbeeld aan de categorie jongeren.

Slaag je er vervolgens in om zoveel mogelijk mensen uit zo’n beoogde doelgroep eenmaal over de drempel heen te krijgen (om een OLT te bezoeken), dan ben je er nog niet, want je wilt ze natuurlijk ook nog  behouden.

Lianne had niet alleen goede ideeën over het benaderen van nieuwe doelgroepen [zie het artikel in de Nieuwsbrief van september 2023], maar ze had ook interessante ideeën over de wijze waarop je bezoekers – en mensen uit nieuwe (potentiële) doelgroepen in het bijzonder – kunt behouden. Over dit laatste onderwerp krijgt Lianne in dit artikel nu wederom het woord.

Werken beloningen om (nieuwe) bezoekers aan je te binden?

Een bekend feit is dat mensen in ’t algemeen heel gevoelig zijn voor beloningen. Een OLT kan de loyaliteit van bezoekers bijvoorbeeld belonen door aan vaste bezoekers:

  • een exclusieve Nieuwsbrief te verstrekken met daarin speciale voordelige aanbiedingen, alsmede de eerste nieuwtjes
  • voorrang te geven bij:
    • het kopen van tickets;
    • het reserveren van de (beste) plaatsen.

Hierbij moet wel worden opgemerkt dat beloningen tot op een bepaalde hoogte heel effectief kunnen zijn. Als de kwaliteit van het gebodene echter geregeld onder de maat is, dan hebben beloningen veelal geen enkele zin.

Blijf altijd goede kwaliteit leveren

Als je graag wilt dat de bezoekers vaker terug zullen komen, dan is een eerste vereiste om steevast een goede kwaliteit te leveren, Niet alleen de voorstellingen behoren klasse te zijn, maar ook de sfeer en de service er omheen. Even ter vergelijking: je komt bijvoorbeeld vaker in een bepaald restaurant als het eten er altijd lekker is, als er een gezellige sfeer hangt en als de serviceverlening ‘op rolletjes loopt’. Deze ingrediënten beogen immers de bezoekers een aangename ervaring te bezorgen; bij een OLT werkt het net zo.  En laten we niet vergeten dat een aangename, prettige ervaring lang kan blijven hangen in de hoofden van de bezoekers, waardoor deze wellicht vaker terug zullen komen.

Een lijstje met  kwaliteitsadviezen

  • Allereerst moet de voorstelling de moeite waard zijn; dat is immers de basis.
  • Geef de bezoekers op persoonlijke wijze het gevoel dat ze van harte welkom zijn.
  • Probeer op een informele en ongedwongen wijze een band op te bouwen met de bezoekers. Aangezien mensen sociale wezens zijn, wordt persoonlijke aandacht door de bezoekers veelal zeer op prijs gesteld.
  • Zorg ervoor dat er vóór, tijdens en na de voorstelling een aantal vrijwilligers duidelijk herkenbaar aanwezig is, zodat de bezoekers bij eventuele vragen direct bij hen terecht kunnen.
  • De faciliteiten moeten OK zijn. Denk hierbij bijvoorbeeld aan:
    1. een goede bereikbaarheid van het theater (ook met het OV);
    2. voldoende parkeerplaatsen;
    3. goed begaanbare paden die ’s avonds verlicht kunnen worden
  • Probeer zoveel mogelijk ergernissen te vermijden, zoals lange rijen bij de kassa en bij de WC’s.

Tot slot

Bovenstaand lijstje is vanzelfsprekend niet volledig en alom toepasbaar. U kunt het vanzelfsprekend uitbreiden en aanpassen aan uw eigen OLT. En om de kwaliteit van uw theater te vergroten, is het wellicht ook raadzaam om op informele wijze de (nieuwe) bezoekers te polsen: wat voor wensen hebben ze? Tijdens het  intypen van deze laatste zin, moest ik [FW] opeens denken aan enige regels uit het gedicht Getuigenis van Gerard Reve.

Ik moet de wijken van het volk in

            en mijn oor te luisteren leggen

            zo hoor je nog eens wat.

Kortom: leg, ook als OLT, uw oor te luisteren; dan hoor je nog eens wat. Dat is iets wat zeker is.

Door Fred Wolters