Terug naar nieuwsoverzicht

Cabrio renoveert

Stand van zaken + 12 waardevolle tips

In 2010 bezochten mijn dochter en ik [FW] voor het eerst OLT Cabrio te Soest *). We waren destijds meteen al zeer onder de indruk van dit mooie en sfeervolle theater dat prachtig te midden van de bossen in een glooiing van de Utrechtse heuvelrug ligt. Dit openluchttheater opereert al jaren  heel succesvol: elk seizoen bereikt het hoge bezoekersaantallen die, naar mijn idee, voornamelijk toe te schrijven zijn aan de unieke, intieme sfeer van het theater en de aantrekkelijke programmering waaraan ook veel grote, landelijke artiesten hun medewerking verleenden.
Kort geleden hoorde ik echter dat Cabrio aan het renoveren was. Hoezo renoveren, dacht ik? Waarom eigenlijk? Daar wilde ik meer van weten en maakte een afspraak met Leo Verver, die projectleider bij de renovaties is.

Leo Verver
Laten we allereerst even vaststellen dat Leo een aimabele man is die met veel kennis van zaken over de renovatie praat. In de zomer van 2012, bijna zes jaar geleden dus, raakte hij als vrijwilliger betrokken bij OLT Cabrio. Destijds zat het theater zonder bestuur, maar dankzij de inzet van vele vrijwilligers gingen de voorstellingen gewoon door. In eerste instantie richtte Leo zich toen, samen met nog een andere vrijwilliger, op de programmering (en ook op de verhuur van het theater). In de zomer van 2013, toen het theater 75 jaar bestond, kon het publiek van deze samenwerking de eerste vruchten plukken. Helaas kwamen er betrekkelijk weinig bezoekers op af, maar dat kwam voornamelijk door het slechte weer (veel regen).
In het voorjaar van 2014 kwam er gelukkig weer een echt bestuur tot stand van zes à zeven personen, waaronder Leo. Binnen dit bestuur werd er al gauw over de eerste renovatieplannen gesproken.

Tip 1 – Besteed veel zorg aan een weldoordacht, goed uitgewerkt en concreet renovatieplan.
En lever daarbij een oerdegelijke begroting.

Renovatieplannen
Door de ervaring met de regenachtige zomer van 2013 dacht het bestuur in eerste instantie aan een overkapping van de tribune. Hier werd een ontwerp voor gemaakt en naar schatting zou dit project 1½ à 2 ton gaan kosten. Een dergelijke aanpassing maakt echter inbreuk op het unieke karakter van een openluchttheater. Dat kun je in de meeste gevallen beter niet doen.

Tip 2 – Betrek ook de vrijwilligers bij de renovatieplannen.

In tweede instantie vond het bestuur het verstandiger om zich te gaan buigen over urgentere zaken, zoals renovatie van het horecagebouw, de elektrische installatie en het podium. Aan deze renovaties zou eveneens een prijskaartje komen te hangen met een bedrag daar op van 1½ à 2 ton. Derhalve nam het bestuur het besluit om voornoemde zaken grondig aan te gaan pakken en geheel af te zien van de overkapping.

Om de renovatieplannen te kunnen verwezenlijken, werd contact gezocht met de gemeente Soest die eigenaar van het openluchttheater is. De gemeenteraad en het college van B en W reageerden enthousiast op de plannen. Als blijk van welwillendheid was de gemeente gaarne bereid om met een bedrag van € 50.000,- bij te dragen aan de renovatie, wat uiteraard een substantieel deel van de geraamde kosten is.

Tip 3 – Een prettige en open verstandhouding met de gemeenteraad en het college van B en W is erg belangrijk.

Tip 4 – Hou altijd een enthousiast verhaal.

Het bestuur wilde echter zélf de bedrijven kunnen uitzoeken die bij de renovatie betrokken zouden worden en wilde zélf met deze bedrijven kunnen onderhandelen; het bestuur wilde dit, ondanks de uitstekende verstandhouding, toch niet aan de gemeente over laten. Tijdens onderhandelingen kun je namelijk benadrukken dat het openluchttheater door vrijwilligers wordt gerund en dat het bestuur niet diep in de buidel kan tasten. Veel bedrijven hebben daar begrip voor, zodat ze gaarne bereid zijn om voor een aantrekkelijke prijs de werkzaamheden uit te voeren.

Tip 5 – Kies zélf de renovatiebedrijven uit en onderhandel daar zélf mee.

De Uitvoering
Fase 1: Zoals u weet, vragen de huidige voorstellingen steeds meer elektrisch vermogen voor de licht- en geluidsinstallaties. Cabrio maakte tot voor kort nog gebruik van een kracht-stroomaansluiting van 3*50 A. Als dit bij een bepaalde voorstelling niet genoeg was, dan werd er een aggregaat bij gehaald. Het nadeel van een dergelijk apparaat is dat ze nogal wat hinderlijk geluid produceren en veelal stinken (uitlaatgassen).

In de winter van 2016 / 2017 is derhalve de elektrische installatie onder leiding van een erkend installateur vernieuwd, waardoor de stroomaansluiting werd uitgebreid tot 3 * 125 A.
Door deze uitbreiding moest tevens de bekabeling worden vervangen, waarbij veel graafwerk (voor de sleuven) moest worden verricht. Dit verliep allemaal voorspoedig en Cabrio kan, wat de elektrische voorziening betreft, nu weer jaren vooruit.

Fase 2: Tot voor kort bestond het ‘horeca-gebouw’ uit onder andere een omgebouwde bouwkeet en een aparte bar met een golfplaten dak er boven. Voor opslag werd een aparte zeecontainer gebruikt. Bij elke voorstelling moesten de benodigde spullen uit deze container worden overgebracht naar de bouwkeet en moest zelfs de bierinstallatie elke keer opnieuw worden aangesloten. Al met al een heel gedoe, voordat de catering gebruiksklaar was.

Vandaar dat het bestuur besloot om een compleet nieuwe horecavoorziening te laten bouwen, zodat alles meteen kant en klaar staat, wat wel zo gemakkelijk is. De bouwplannen werden door de gemeente goedgekeurd en een aannemer wilde de bouw wel voor een schappelijke prijs op zich nemen, mits hij z’n eigen tempo kon bepalen. Tegen dat laatste verzoek was uiteraard geen bezwaar. De werkzaamheden zijn inmiddels zo ver gevorderd, dat het ernaar uitziet dat het nieuwe horeca-gebouw nog vóór de start van het komende seizoen in gebruik kan worden genomen. 

Tip 6 – Een goede horecavoorziening is in het algemeen zeer lucratief voor openluchttheaters.

Fase 3: Fase 1 en 2 verliepen zo voorspoedig, dat werd besloten om nog vóór de komende zomer een rond horecaplein bij het horeca-gebouw in te gaan richten.

Tsja, zal de oplettende lezer zeggen, en het podium dan? Dat moest toch ook een renovatie ondergaan? Dat klopt: het podium is nu nog met grijze betontegels bedekt, maar dat heeft nauwelijks of geen theatrale uitstraling, aldus Leo. Vandaar dat het bestuur deze grijze betontegels wil laten vervangen door een zwarte vloer. Deze klus zal waarschijnlijk in de komende winter (2018 / 2019) worden uitgevoerd.

Tip 7 – Voer kleinere klussen eventueel met eigen vrijwilligers uit, mits dat uiteraard efficiënt, verantwoord  en goed uitvoerbaar is.

Het grotere renovatiewerk wordt overigens door bedrijven uitgevoerd. En waar dat mogelijk is, worden er ook werkzaamheden uitgevoerd door de Handige Mannen van Cabrio; dit zijn (onmisbare) vrijwilligers die op alle maandagochtenden bij elkaar komen om allerlei klusjes en klussen op te knappen.

Als voornoemde renovaties eenmaal zijn uitgevoerd, staan er echter nog wel een paar wensen op het verlanglijstje van Cabrio, zoals een verbreding van de bovenste ring in het theater (voor de veiligheid), de aanleg van verwarming in de kleedkamers en kantine (oftewel de vergaderplek van het bestuur) en een extra fietsenstalling. De uitvoering hiervan moet echter nog even op zich laten wachten.

Financiering
De renovatie kan worden bekostigd met

  • de opbrengsten van de laatste twee voorgaande seizoenen, die erg succesvol waren;
  • (voornoemde) gemeentelijke bijdrage van € 50.000,-;
  • opbrengsten uit de eigen horeca. Geleidelijk aan werd het meenemen van eigen flessen drank verboden en de bezoekers bleken daar alle begrip voor te hebben;
  • een forse bijdrage van de plaatselijke Service Clubs zoals de Rotary en de Lions;

 Tip 8 – Benader een service-club, zoals de Rotary Club of de Lionsclub.

  • een bijdrage van het eigen renovatiefonds. De prijs van elk ticket werd met € 1,- verhoogd  en al die euro’s bij elkaar werden / worden in de kas van het renovatiefonds gestort (deze actie stopt trouwens na het komende seizoen). Bovendien werden er lootjes verkocht, waarvan de netto-opbrengst eveneens ten goede kwam aan het renovatiefonds.

 Tip 9 –  Laat duidelijk zien, dat het openluchttheater zelf ook substantiële bijdrages levert; financieel en qua inzet.

  • sponsoring in natura (mensen en middelen). Het heeft in het algemeen weinig zin om financiële bijdragen aan bedrijven te vragen. Bedrijven zijn eerder bereid om een dienst te verlenen, zoals een plaatselijk cultuurtechnisch bedrijf dat bereid was om een sleuvengraafmachine uit te lenen, inclusief iemand die zo’n apparaat deskundig kan bedienen.

Tip 10 – Stichting Beursvloer (www.beursvloer.com), die in heel Nederland actief is, biedt maatschappelijke organisaties en bedrijven de kans om iets voor elkaar te betekenen. Knelpunten van verenigingen en stichtingen op het gebied van menskracht, materialen en middelen kunnen wellicht door het bedrijfsleven met gesloten beurs worden opgelost; niet alleen bij renovaties maar ook anderszins.

Tip 11 – Sluit bij voorkeur geen leningen af om de renovaties te kunnen bekostigen.

Nawoord
De rode draad die door het interview met Leo loopt, is zijn nadruk op het grote belang van een goede communicatie. Samen met anderen ben je in staat om heel wat klussen te klaren en dat is niet alleen uitermate nuttig maar kan natuurlijk ook heel prettig zijn. Een openluchttheater heeft immers niet alleen een amusementsfunctie maar ook een belangrijke sociale functie.

Tip 12 – Wees op alle fronten communicatief (zowel binnen als buiten het theater) en schuw vooral niet eventuele samenwerking met anderen.

Tot slot wil ik Leo nogmaals danken voor het interessante en prettige gesprek en wens hierbij – mede namens OPENLUCHTTHEATERS.NL – OLT Cabrio heel veel succes toe.

Fred Wolters, maart 2018

 

*) Een verslag van dit bezoek staat in de VNO-Nieuwsbrief van juli / augustus 2010. Klik hier om het verslag te lezen.