De Griekse openluchttheaters worden veelal geroemd om hun geweldige akoestiek. Ga maar eens op het podium van zo\u0092n theater met je handen klappen, zeggen mensen die heilig van voorgaande mening overtuigd zijn, en je hoort dan met eigen oren de fantastische akoestiek.<\/p>\n
Dit is echter geen bewijs voor een goede akoestiek, want wat je hoort, zijn \u0091gewoon\u0092 bepaalde geluidsreflecties die je alleen op het podium kunt waarnemen. Ze zeggen echter niets over de kwaliteit van de geluidsoverdracht tussen het podium en het publiek, waar het nou net om te doen is. Regelmatig wordt beweerd dat de akoestiek in een Grieks openluchttheater zelfs zo goed is dat je op de achterste rij iemand op het podium kunt horen fluisteren. Maar is dat wel zo?
Kortom: hoe zit het nou werkelijk met die geluidsoverdracht in die theaters? Deze vraag (en ook andere vragen) legde ik [FW] voor aan ir. Constant Hak van de Technische Universiteit Eindhoven (TUe), die wetenschappelijk onderzoek op dit terrein deed en doet.<\/p>\n
Theorie en praktijk\u00a0
<\/strong>Constant is iemand, die met veel kennis van zaken, op een enthousiaste wijze over voornoemd onderwerp kan praten. Zijn onderzoek sluit aan bij het werk van dr. ir. Maarten Hornikx (TUe), die een wiskundig model heeft ontwikkeld voor geluidsoverdracht in niet-omsloten ruimtes, zoals openluchttheaters. Het model van Maarten is gebaseerd op de golftheorie van de Nederlander Christiaan Huygens (1629 – 1695), die een vooraanstaand\u00a0wis<\/a>-,\u00a0natuur-<\/a>en\u00a0sterrenkundige<\/a> was, alsmede uitvinder (onder andere van het slingeruurwerk).<\/p>\n
<\/p>\n
Meettechniek
<\/strong>Om de geluidsoverdracht te kunnen meten, werden op het podium twee geluidsbronnen geplaatst, die elkaar niet konden be\u00efnvloeden. Deze bronnen speelden bepaalde geluiden af, zogenaamde \u0091sweeps\u0092, die door microfoons op het publieksgedeelte werden opgevangen. Uit de gemeten waarden (dB\u0092s) kon vervolgens de kwaliteit van de geluidsoverdracht in een openluchttheater (zonder publiek) worden gedestilleerd. De \u0091sweeps\u0092 bestonden overigens uit een geluidssignaal, dat in frequentie varieerde van laag naar hoog en duurde 21,8 seconden bij het Epidaurus-theater en 43,7 seconden bij de andere twee theaters.<\/p>\n
Bij de metingen werd gebruik gemaakt van twee zogenaamde \u0091dodecahedron omnidirectional sources\u0092. Dit zijn geluidsbronnen die uit een regelmatig twaalfvlak bestaan (ook wel dodecahedron genoemd) met op elk vlak een speaker. Hiermee kan men in alle (twaalf) richtingen (oftewel omnidirectioneel) geluid van gelijk volume afspelen. In de dagelijkse praktijk worden voornoemde geluidsbronnen \u0091gewoon\u0092 bolbronnen genoemd.<\/p>\n
De respons werd gemeten met 20 omnidirectionele microfoons; dat zijn microfoons die in alle richtingen even gevoelig zijn. Deze waren op onderling gelijke afstand op \u00e9\u00e9n lijn geplaatst. Na een serie metingen werd deze lijn over een bepaalde hoek gedraaid, waarna de volgende serie weer kon plaatsvinden. De meetpunten lagen zodoende op de snijpunten van een (denkbeeldig) rooster, zodat het publieksgedeelte gelijkmatig met de microfoons werd bestreken. Op deze wijze beschikten de onderzoekers uiteindelijk bij alle drie theaters over een behoorlijk aantal meetpunten (60 bij Argos, 200 bij het Odeon en 264 bij Epidaurus; in totaal dus 524 meetpunten).\u00a0<\/p>\n
Daarnaast werd gebruik gemaakt van een geluidsbron die de menselijke stem simuleert. Het geluid werd vervolgens opgevangen met twee microfoons die zich bevonden op de positie van twee oren van een kunsthoofd. Uit deze metingen kan men de zogenaamde STI (= Speech Transmission Index) destilleren. Dat is een maat voor de spraakverstaanbaarheid.<\/p>\n
<\/p>\n
Nieuwe meettechniek<\/strong><\/p>\n
Constant heeft een meettechniek ontwikkeld die nieuw is in de volgende opzichten:<\/p>\n
Resultaten
<\/strong>De nieuwe meettechniek bleek een succes: er kon zeer nauwkeurig worden gemeten, waardoor de afgeleide parameters (zoals de spraakverstaanbaarheid onder andere) erg betrouwbaar en nauwkeurig zijn. In totaal is er in een paar dagen tijd meer dan 10.000 keer de geluidsoverdracht gemeten tussen de geluidsbron en de microfoons die op 524 verschillende meetpunten hebben gestaan. In onderzoekerstaal: er zijn meer dan 10.000 impuls-response-metingen verricht, waar Maarten ongetwijfeld blij mee is. Tijdens de metingen hebben de onderzoekers af en toe enige, maar geen ernstige, hinder gehad van vogels en een hond die op hun eigen wijze op de \u0091sweep\u0092 van de geluidsbron reageerden.<\/p>\n
<\/p>\n
En hoe zit het dan met die veelgeroemde akoestiek?
In de drie onderzochte theaters blijkt het absoluut niet mogelijk dat je op de achterste rij gefluister op het podium kunt horen. Zelfs als er wordt gesproken met een normaal geluidsvolume, dan worden de achterste rijen niet bereikt. Alleen met een bijzonder luide acteerstem kan iedereen de tekst volgen. De conclusie is dan ook dat de akoestiek van de theaters weliswaar goed is, maar niet uitzonderlijk. Volgens Constant zijn de verhalen die over de geweldige akoestiek in (Griekse) openluchttheaters de ronde doen, echt schromelijk overdreven.
Daarbij moet nog worden opgemerkt dat voornoemde metingen in lege theaters zijn verricht. Zijn de theaters daarentegen gevuld met publiek, dan wordt de akoestiek er niet beter op maar slechter, omdat de kleding van al die mensen nogal wat geluid absorbeert. Je zou dus kunnen zeggen, dat het publiek – in akoestisch opzicht – een storende factor is.<\/p>\n
Opmerkingen<\/strong><\/p>\n
\u00a0<\/p>\n
<\/p>\n
Magisch
<\/strong>Uit het voorafgaande moge blijken dat de oude Griekse openluchttheaters niet over een magische akoestiek beschikken. Maar wat ik w\u00e9l magisch vind, aldus Constant, is de unieke sfeer en de prachtige ambiance. En wat hij helemaal magisch vindt, is dat het publiek in de Griekse openluchttheaters tijdens een voorstelling perfect stil is; zelfs als er duizenden bezoekers zijn. Dat is echt genieten, aldus een enthousiaste Constant.<\/p>\n
Tot slot
<\/strong>Namens OPENLUCHTTHEATERS.NL dank ik Constant voor het prettige en boeiende interview. Tevens wensen we hem en zijn team veel succes toe bij verder onderzoek.
Wilt u meer informatie over dit onderwerp? Kijk dan op: www.ancient-acoustics.nl<\/a>.<\/p>\n